onsdag 22 september 2010

Låt maten tysta mun

Kom, precis som jag trodde, inte iväg till Ersta för HbA1C-kontroll imorse.
Mycket dåligt jobbat av mig, men jag hänger inte läpp utan satsar helt enkelt på att komma dit nästa onsdag istället. Ska jobba natt på tisdagen så förhoppningsvis kan jag stressa mig själv så pass mycket på morgonen då att jag inte har tid att få ångest och fega ur. Bra plan!

Dagen har ägnats åt att ligga värdelös hemma i sängen och se på repriser av tv-serier jag redan sett en miljard gånger. Det har inte ens varit avsnitt av serier jag gillar. Det måste ju vara nån form av höjd av slöseri med tid och liv? Lovar ständigt och jämt mig själv att jag SKA bättra mig och börja göra något vettigt av all min tid, men att ha gått runt sysslolös i praktiskt taget 8 år tycks ha satt sina spår i drivkraften. Jag kommer helt enkelt inte ur att sitta hemma framför datorn och ha social ångest.

Kanske skulle jag ta mig i kragen på riktigt och anmäla mig till den där internet-terapin och försöka bli kvitt, eller i alla fall minska, min jävla fobi för folk och IRL-kontakt med dom. Det kanske vore värt 140:- i veckan under tio veckor.


Nu på kvällen gjorde jag i alla fall ett kraftryck och gick, med sällskap av J, till affären och köpte ingredienser till Yakiniku. Har varit sugen på det sen igår natt, men "orkade" inte åka iväg till nåt sushi/japanställe och köpa det tidigare idag så då bestämde jag mig för att prova på att göra egen. Och den blev faktiskt helt okej!
Fick inte riktigt till den där jättesalta sojasmaken som jag är så förtjust i just när det gäller yakiniku, men det tror jag berodde främst på lite för mkt viktlök och sesamfrön (vilket bara bevisar min misstanke om att man alltid ska lita på sin egen instinkt istället för att följa recept till punkt och pricka). Så till nästa gång, nu när jag kan receptet i huvudet och därför kan höfta måtten lite själv, blir den säkert perfekt!

Inga kommentarer: